Wielu projektantów boryka się z problemem moralnym, którego zazwyczaj nabywają już w swoich artystycznych uczelniach. Czy praca w komercyjnym środowisku jest „godna” poświęcenia mojego czasu? Czym jest projektowanie: sztuką czy bardziej „wizualną metodą sprzedaży”?

Ścieżka zawodowa projektanta

Po zakończeniu edukacji wielu grafików znajduje zatrudnienie w drukarniach czy agencjach reklamowych. Mało który z nich otwiera od razu własną firmę, w której decyduje się jedynie na zgłoszenia od niekomercyjnych zleceniodawców takich jak miejski teatr czy inna nobliwa instytucja kulturalna. W związku z tym spotykają się z odmienną rzeczywistością, niż ta która otaczała ich dotychczas. W ten sposób odkrywają, że ich umiejętności stanowią klucz dla wielu kampanii reklamowych i akcji promocyjnych, opierających się na zaprojektowanych przez nich materiałach wizualnych.

Wartość estetyki

Z jednej strony projektowanie graficzne jest sposobem na stworzenie prezentacji produktu potencjalnym użytkownikom. Z drugiej graficy, wyczuleni na szczegóły i względy estetyczne, empatyczni, potrafią opowiedzieć o wartościach w zupełnie inny sposób niż marketingowcy po szkołach ekonomicznych. Nawet podczas projektowania reklamy osoba odpowiadająca za wizualną otoczkę jest w stanie wytworzyć alternatywny świat, który przekona widza swą realnością i estetyką. Z tego względu nie można zamykać tej dziedziny w jednej kategorii sprzedażowej. Zdolności projektowania są na równi użyteczne, ale też artystyczne by móc w ten sposób „tworzyć” bardziej wiarygodne dla ludzi obrazy.

To arcyważna umiejętność w rzeczywistości, w której codziennie jesteśmy zalewani masą informacji obrazkowych.